ارسال حدود ۲ میلیارد و ۵۰۰ هزار صورت حساب به سامانه مودیان-راهبرد معاصر

ارسال حدود ۲ میلیارد و ۵۰۰ هزار صورت حساب به سامانه مودیان

سخنگوی سازمان مالیات گفت: کم اظهاری در سامانه مودیان تخلف بوده و این موضوع با توجه به روند هوشمندسازی که در حوزه مالیات انجام شده قابل رصد وشناسایی است.
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۱ - ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - 2024 August 03
کد خبر: ۲۵۳۰۳۴

به گزارش راهبرد معاصر؛ امروز میز اقتصاد به بررسی  هوشمند سازی نظام مالیاتی از طریق سامانه مودیان با حضور  موحدی بک نظر رییس مرکز تنظیم مقررات، سخنگوی سازمان امور مالیاتی کشور و مصطفی طاهری  نماینده مجلس پرداخت .

 موحدی رئیس  مرکز تنظیم مقررات و سخنگوی سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه سامانه مودیان از ابتدای  اجرای طرح روند خوب و رو به رشدی داشته است گفت:  اکنون صورت حساب‌های الکترونیکی به سامانه در حال ارسال است و ۱۳۸ هزار مودی حقوقی و ۴۰ هزار مودی حقیقی در این سامانه اطلاعات خود را وارد کرده اند.

وی ادامه داد: قریب به دو میلیارد و ۵۰۰ هزار صورت حساب به سامانه مودیان ارسال شده است و این پیشرفت خیلی خوب است.

سخنگوی سازمان امو مالیاتی  با بیان اینکه  دوره چهارم سال ۱۴۰۲ حدود ۴۰ درصد فروش هستند و احضار شده به صورت الکترونیکی بوده و ۳۳ درصد خرید‌ها الکترونیک بوده اند گفت: شرایط را ما باید تسهیل کنیم که مردم اعتماد کنند و به ما ملحق شوند. شرکت‌های اندکی هستند که تا کنون تکالیفشان را انجام ندادند.

موحدی با بیان اینکه  در قانون قدیم تاکید به احضار نامه مودیان بود، اما در سامانه مودیان فعالیت معکوس می‌شود، اکنون صورتحساب‌های مالیاتی که از پیش تکمیل شده اند در اختیار مودی قرار می گیرند گفت: اگر بخشی از اطلاعات خارج از سامانه بود این احضار نامه به سامانه برمی گردد و بسیاری از افراد در حال نزدیک شدن به آن هستند و این اتفاق برای اولین بار در سال گذشته عملیاتی شد و برای بار دوم در دوره بهار ما شاهد ابعاد پیش فرض هستیم.

او بیان کرد: فیلم‌های آموزشی برای اولین بار توسط سازمان امور مالیاتی در اختیار مودیان قرار گرفت و ما ادارات را ملزم کردیم که میز‌های پاسخگویی برای مردم قرار دهند. قانون تسهیل مودیان از اول دی ماه سال گذشته اجرایی شد و ما برای همان دوره برای اولین دوره احضار نامه را به نمایش گذاشتیم و برای دوره دوم شاهد افزایش قابل توجه مودیان بوده ایم.

وی با بیان اینکه سامانه مودیان  ۲۸۸ هزار عدد بالقوه هستند که حداقل یک احضار نامه مالیات بر ارزش افزوده داده اند و هفتاد درصد مودیان آمده اند و ارسال صورتحساب انجام می دهند گفت: این فرایند ادامه پیدا می‌کند و اتفاق خوبی که رقم خورد سامانه جامع تجارت شرایط را برای ارسال صورتحساب‌هایی که ارائه می شود اکنون این اتفاق ارسال صورت حساب انجام شده است و اشکالاتی دارد، اما برقرار است. در سال‌های گذشته ۲۲ هزار طلافروش ارسال صورتحساب داشته اند و ۷ هزار مودی د رمرحله ارسال صورت حساب هستند.

موحدی با اشاره به اینکه  ما تکلیفی که از طلافروشان می‌خواستیم این بود که ارسال صورتحساب در سامانه مودیان داشته باشند گفت: کسانی که کم اظهاری در حوزه مالیات  کنند متخلف شناخته شده  این شامل طلافروشی‌ها هم خواهد شد.

با اجرای قانون سامانه مدیان درآمد‌های مالیاتی تا سه برابر افزایش پیدا می‌کند

در همین رابطه طاهریان نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه  در سال‌های گذشته دولت به این فکر افتاد که مالیات را هوشمند سازی کنند  که هوشمند مالیات دریافت کنند و اولین کار  اتصال سامانه‌های مختلف به  سازمان امور مالیاتی بوده است گفت: ما دنبال این هستیم که بر اساس سامانه‌ها مالیات را برای افراد متخلف حساب کنیم و من  به عنوان عضو کمیسیون اصل نود پیگیر اصل ۱۶۹  هستم.

وی ادامه داد: از شش سال قبل پیشرفت کار خیلی کم و سطحی بوده است. تقریبا از تمام روسای مالیاتی شنیدم که با اجرای قانون درآمد‌های مالیاتی تا سه برابر افزایش پیدا می‌کند.

نماینده مجلس با بیان اینکه  ما دنبال این نیستم که فقط یک کار علمی انجام دهیم ما می‌خواهیم درآمد کشور را واقعی کنیم و کسری بودجه نداشته باشیم و اهمیت آن را باید از این بعد ببینیم گفت:  یک مرحله ایجاد زیر ساخت برای این کار است که خیلی کار سختی نبود آن قسمت از کار مهم است که مربوط به مودیان است.

  طاهری اظهار کرد: اخذ مالیات را باید از دانه درشت‌ها شروع کنیم و اولین گام هم از طلا فروش‌ها است که باید تراز شوند  بخش زیادی از مالیات اینجا دیده خواهد شد. برای حکمرانی خوب ما نیاز به تبادل داده‌ها داریم. در صورتی که  در تبادل داده‌ها تخلفی صورت گیرد جرم انگاری خواهد شد و این موضوع هم در مالیات اعلام شده است./باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار